Aller au contenu
Le Web des Cheminots

Conductrice de train dans les pays de l'est ( pas su déterminer lequel!)


Rail cassé

Messages recommandés

ČD Cargo a.s.

První žena-strojvedoucí v ČD Cargo

K tomu, aby člověk učinil osudové rozhodnutí, často stačí jen velmi málo. V případě třiadvacetileté Andrey Matějíčkové to byla jízda v kabině elektrické lokomotivy. Nevadilo jí, že slovo strojvedoucí se donedávna používalo jen v mužském rodě. Kvůli splnění svého snu klidně přesídlila na druhý konec republiky.

„Je fakt, že jsem si jako malá holčička moc s panenkami nehrála a zajímala se spíš o techniku. Lákalo mě stát se strojvedoucí, poslední kapkou bylo, když jsem dostala možnost svézt se na lokomotivě,“

popisuje modrooká drobná slečna.

Pokud by vás zajímalo, o jaký typ hnacího vozidla se přesně jednalo, stačí, když požádáte Andreu, aby vám poodkryla své levé rameno. Na něm se skví v plné kráse vytetovaná lokomotiva

zvaná Eso nebo také Peršing. „Je to stroj 363.064, na kterém jsem tehdy jela a který se stal mou srdeční záležitostí,“ prozrazuje Andrea Matějíčková.

Pracovat jako strojvedoucí však bylo donedávna výsadní doménou mužů. Mladá žena, která se s tím nechtěla smířit, proto napsala dotaz na příslušné ministerstvo. Odpověď zněla, že jediným povoláním, které ženy nemohou vykonávat, je práce v dolech. Pevně rozhodnutá Andrea tak zkusila štěstí v několika Depech.

Následovalo stěhování na jih Čech, kde ji vzali pod svá křídla a pak kurz pro strojvedoucí. Poté strávila nějaký čas v dílnách, kde se učila zblízka poznávat jednotlivé lokomotivy, v jejím případě především ty elektrické. Pak následoval zácvik přímo na stanovišti strojvedoucího, a také seznání jednotlivých tratí. A letos v červenci už mohla začít jezdit v běžném provozu. Jako první žena u ČD Cargo.

Andrea Matějíčková vozí nákladní vlaky po všech elektrifikovaných tratích vedoucích z Českých Budějovic. Zajíždí s nimi do Plzně, Havlíčkova Brodu, Horního Dvořiště nebo také Prahy-Libně. Právě posledně jmenovaná trasa je její nejoblíbenější, i když ne kvůli samotné trati. „Líbí se mi, že do Prahy

jezdíme na mých oblíbených Esech. Škoda, že už u nás v Budějovicích nemáme žádná původní, která nahradily modernizované dvousystémové lokomotivy,“ trochu si posteskne mladá strojvůdkyně. Na strojích řady 363.0 totiž obdivuje nádherný zvuk, který vydávají při rozjezdu díky svým tyristorům.

Tak hodně štěstí…

Lien vers le commentaire
Partager sur d’autres sites

Invité
Ce sujet ne peut plus recevoir de nouvelles réponses.
×
×
  • Créer...

Information importante

Nous avons placé des cookies sur votre appareil pour aider à améliorer ce site. Vous pouvez choisir d’ajuster vos paramètres de cookie, sinon nous supposerons que vous êtes d’accord pour continuer.